Maatschappelijke meerwaarde

Ik wil alleen opdrachten doen die én de belangen van mijn opdrachtgever dienen én de maatschappelijke belangen. Ik ben er namelijk vast van overtuigd dat die belangen veel vaker in elkaars verlengde kunnen worden gebracht dan waar we op dit moment in slagen. De bereidheid om te investeren in een constructieve dialoog die partijen verbindt, is daarvoor een noodzakelijke voorwaarde. Aan zo’n dialoog kan en wil ik een waardevolle bijdrage leveren. Deze insteek heeft ook geleid tot de naam en het logo van mijn eigen bedrijf: AxiaZ.

Of een project meerwaarde heeft voor mijn opdrachtgever, kan deze natuurlijk het beste zelf beoordelen. Ik denk graag mee hoe we die meerwaarde zo groot mogelijk kunnen maken. Daarnaast is dus voor mij van belang dat een project ook maatschappelijke meerwaarde heeft. Mijn afweging daarvan begint met twee vragen:

  • Als het project succesvol is, wat betekent dat voor de kwaliteit van de zorg?
  • En wat zijn dan de gevolgen voor de benodigde middelen: menskracht en geld?

Daarbij hanteer ik voor beide begrippen een brede definitie, zowel inhoudelijk als qua perspectief. Zo gaat het bij kwaliteit natuurlijk in de eerste plaats om de patiënt, maar ook diens omgeving is een relevante partij. En bij de financiële kant kijk ik niet alleen naar de effecten in de zorg, maar ook in andere maatschappelijk domeinen als economie en sociale zekerheid.