Uiteindelijk gaat het in de zorg in de eerste plaats om de kwaliteit van zorg, om de vraag wat de inspanningen van zorgverleners en zorginstellingen opleveren voor de patiënten/cliënten en hun omgeving.
Kwaliteitsinformatie, inzicht in (de verschillen in) kwaliteit van zorg, kan op verschillende manieren bijdragen aan het verbeteren van die kwaliteit van zorg. Enkele voorbeelden: verbetering door zorgverleners zelf, interne sturing en toezicht binnen instellingen, het kiezen van een zorgverlener door patiënten, extern toezicht door de IGZ en zorginkoop door verzekeraars.
Daarnaast is er een tweede reden waarom betrouwbare kwaliteitsinformatie zinvol is. In een zorgstelsel waar zowel kwaliteit als doelmatigheid en kostenbeheersing van belang zijn, kan het beschikbaar zijn van goede kwaliteitsinformatie bijdragen aan een evenwichtige balans tussen deze kwalitatieve en financiële doelen.
Mede vanwege dit dubbele belang, heb ik ‘kwaliteitsinformatie’ gekozen als een van mijn inhoudelijke specialismen. En het leek mij gepast om de eerste ‘opinie’ op mijn website over dit onderwerp te laten gaan. In mijn kijk op kwaliteitsinformatie maak ik gebruik van de volgende formule:
E = ∑ (R x B x G – I)
Ik licht de vijf letters kort toe:
- Effect: kwaliteitsinformatie is geen doel op zich, maar een middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. We moeten dat beoogde effect dus altijd voorop stellen.
- Relevantie: indicatoren moeten betekenisvol zijn, een verbetering op de indicator moet leiden tot een merkbare en gewaardeerde verbetering voor de patiënt.
- Betrouwbaarheid: alleen als de informatie een goede weergave van de werkelijkheid is en verschillen reëel zijn, heeft het zin om er iets mee te doen.
- Gebruik: informatie, hoe relevant en betrouwbaar ook, krijgt pas waarde als er in de praktijk gebruik van wordt gemaakt en op de goede manier.
- Investering: de te investeren middelen (menskracht en geld) moeten proportioneel zijn ten opzichte van de meerwaarde van de informatie.
Het ∑ teken geeft aan dat ik niet kijk naar het effect van de individuele informatie voor de individuele gebruiker, maar juist een integrale benadering belangrijk vind. Wat is het totale effect van de optelsom van de informatie voor de verschillende gebruikers?
Het element ‘Effect’ heb ik al wat meer uitgewerkt en u kunt dat zien door op de oranje tekst te klikken. In de komende weken zal ik ook een verdere uitwerking geven van de overige elementen van deze formule.